EUL
Ce este „eul” ?
Trăim într-o epocă ce încurajează
cunoaşterea de sine. Pentru a deveni aşa cum ne-am visat întotdeauna, o
persoană care şi-a realizat toate posibilităţile, trebuie să ne cunoaştem.
Trebuie să ne explorăm propriul eu şi să dobândim o imagine de sine cât mai
exactă.
Imaginea de sine joacă un rol important în viaţa
noastră: influenţează tonusul trăirilor noastre afective, ne îndrumă să ne
(auto)cunoaştem prin raportare la alţii, ne ajută să ne organizăm această
cunoaştere într-o schemă de sine şi ne conduce spre obţinerea stimei de sine.
Psihologul american William James considera că
imaginea de sine poate fi abordată din două perspective: din perspectiva
conţinutului şi ca proces. El susţinea că atunci când ne orientăm atenţia spre
analiza interiorului nostru, putem intra în contact cu personalitatea, cu
corpul, cu „eul” nostru. Aceasta este imaginea de conţinut a eului. Dacă
această entitate – eul nostru – este percepută de altul, cu care intrăm în
contact, acest altul ne influenţează, este „încorporat”, ajunge să facă parte
din noi înşine. Asistăm atunci la un proces de evaluare de sine, ne organizăm
prezentarea de sine, ne preocupă binele altora. Aceste două faţete ale
persoanei nu pot fi însă separate. Conţinutul eului se prezintă ca o istorie a
devenirii, ca o sinteză a evenimentelor care ne-au marcat, ca o autobiografie.
Fiecare nouă informaţie este asimilată şi ne îmbogăţeşte. Dar noi primim
informaţiile selectiv: reţinem unele, respingem altele, înregistrăm, organizăm.
Acest proces de prelucrare ne orientează spre mediul social, constituie un
prilej de a confrunta conţinutul nostru cu alte conţinuturi.
Imaginea de sine este o construcţie socială: ne
formăm prin apartenenţa la un grup social, prin compararea cu alţii; suntem
influenţaţi de o situaţie socială sau de unele personalităţi din mediul social.
Ne construim eul nostru reunind, într-un ansamblu, relaţiile cu alţii,
judecăţile altora asupra noastră şi ale noastre faţă de alţii, aparenţa noastră
fizică, sentimentele noastre morale. Dar şi posesiunile materiale, în fapt tot
ceea ce posedăm. Imaginea de sine conţine cunoştinţe despre trăsăturile noastre
de personalitate, despre abilităţi şi priceperi, despre valori, credinţe,
motivaţii, evenimente de viaţă, relaţii cu alţii care exercită o influenţă
semnificativă. Pentru a descrie imaginea de sine a individului, psihologii mai
folosesc termenul de eu sau de concept de sine.
Termenul de eu se referă la capacitatea fiinţei
umane de a acţiona şi de a reflecta asupra propriilor acţiuni, de a fi
cunoscător şi cunoscut totodată, de a construi imaginea de sine.
În viaţa de zi cu zi, avem tendinţa de a
înţelege eul ca pe o persoană în interiorul nostru care dirijează persoana
exterioară, aşa cum şoferul conduce automobilul. Totuşi, această concepţie
generează o dilemă: dacă eul interior conduce persoana exterioară, cine conduce
eul interior? Şi pe acesta cine îl conduce? William James a făcut distincţia
între trei aspecte ale eului: eul material, eul social şi eul spiritual.
Eul material – este constituit din corpul
persoanei, dar şi din îmbrăcămintea, casa şi celelalte posesiuni ale ei.
Individul vede toate acestea ca fiind intim legate de el însuşi. Dacă, de
exemplu, cineva îi laudă colecţia de timbre sau maşina, se simte foarte mândru.
Când pierde un obiect la care ţine, resimte acest lucru ca pe pierderea unei
părţi din sine.
Eul social – este constituit din totalitatea
impresiilor pe care individul le face asupra celorlalţi. Este aspectul central
al eului, o sinteză a imaginii pe care o proiectăm asupra altora şi a rolurilor
pe care le jucăm în faţa celorlalţi. Psihologii sociali cred că avem, fiecare
dintre noi, mai multe euri sociale. Potrivit lui William James, avem atâtea
euri sociale câţi oameni ne cunosc şi şi-au format o imagine despre noi.
Eul spiritual – se referă la capacitatea noastră
de auto-reflecţie. El trimite la experienţele noastre interioare, la valorile
şi idealurile care reprezintă aspecte relativ stabile ale existenţei noastre.
Eul spiritual este contemplativ şi include idei despre sensul vieţii, despre
divinitate, despre originea universului etc.
Conţinutul eului nostru este alcătuit din trei
aspecte ale eului pe care le-am menţionat: eul material, eul social şi eul
spiritual. James a numit aspectul de conţinut al eului ca eu cunoscut. Acesta
este permanent şi autobiografic (în sensul că el conţine informaţii despre
evoluţia noastră ca persoană).
James a susţinut că eul are o natură duală: un
eu cunoscut şi un eu cunoscător, acesta din urmă fiind entitatea ce percepe
conţinutul eului. Eul care cunoaşte mai este numit astăzi şi eul ca proces.
Elementele conceptului de Eu sunt ilustrate în figura1. Conceptul
de Eu include opinii, credinţe interiorizate, aspecte referitoare la existenţa
sa în interacţiune cu mediul, atribute interpersonale, interese şi activităţi
etc.
Figura 1. Conceptul de Eu
(după Rentsch & Heffner)
Percepţia propriului
comportament
În teoria autopercepţiei se
arată că atunci când apar dificultăţi în interpretarea stărilor interne,
oamenii îşi concentrează atenţia asupra observării şi interpretării propriului
comportament şi a situaţiei în care acesta se desfăşoară. Când sunt preocupaţi
de ceea ce fac şi nu dispun de alte repere pentru stările lor interne, deduc
din comportament însuşiri consistente cu acesta. Procesul este împiedicat în
situaţii semnificative de tipul recompensă-pedeapsă. Percepţia comportamentului
este relevantă numai dacă situaţia nu apare drept cauză a comportamentului.
Pe baza teoriei autopercepţiei,
ipoteza feedback-ului facial arată că expresiile faciale pot produce nu
doar o reflectare adecvată a stărilor
interne, ci pot chiar să genereze o stare emoţională (zâmbetul îi poate face pe
oameni să se simtă fericiţi). Schimbarea expresiei faciale are ca efect
schimbări corespunzătoare ale experienţei subiective a emoţiilor.
Influenţa celorlalţi
Teoria comparaţiei sociale
elaborată de Festinger susţine că oamenii care au incertitudini asupra
propriilor opinii şi abilităţi, se evaluează prin comparaţie cu persoane
similare. Raportarea la alţii se reflectă în procesul autodescrierii (de
exemplu, se precizează genul, etnia, rasa, ocupaţia). În condiţii instabile,
când stările emoţionale sunt neclare oamenii interpretează starea lor de
activare generală (arousal) raportându-se la ceea ce fac alţii în aceleaşi
situaţii. Se consideră că experienţa emoţiilor se bazează pe doi factori:
arousalul (nivelul general de activare) fiziologic şi interpretarea
cognitivă a acestui arousal.
Ce este stima de sine?
Stima de sine
reprezintă evaluarea pozitivă sau negativă a propriei persoane,
ansamblul autoevaluărilor, sensul
propriei valori.
|
Datorită multiplelor schemate ale
Eului, unele componente vor fi evaluate mai favorabil sau mai precis comparativ
cu altele.
Stima de sine are o influenţă
profundă asupra modului de a gândi şi de a simţi în legătură cu propria
persoană. Indivizii cu stima de sine mai înaltă experimentează stări afective
pozitive şi îşi propun standarde ridicate, au încredere în posibilitatea atingerii
expectanţelor. Persoanele caracterizate prin fluctuaţii ale stimei de sine,
reacţionează mai puternic la evenimentele de viaţă pozitive sau negative,
comparativ cu persoanele a căror stimă este sigură şi stabilă.
Indivizii cu stima de sine scăzută
se pot afla în raport cu propriul comportament (manifestări de retragere,
înfrângere) în situaţia cercului vicios (figura 2). Nivelul redus al stimei
de sine are ca efect stabilirea unui nivel redus al expectanţelor, din care
rezultă angajare redusă în activitate însoţită de anxietate ridicată. În
consecinţă activitatea se va desfăşura la nivel scăzute cu posibile eşecuri.
Autoblamarea, consecinţă a acestor eşecuri duce la diminuarea stimei de sine.
Stima de sine este corelată cu
modul în care oamenii se raportează la viaţa lor cotidiană. Cei care se
evaluează pozitiv tind să fie eficienţi, fericiţi, au succese şi sunt în
general sănătoşi. Ei fac faţă dificultăţilor de durată şi îi acceptă pe
ceilalţi mai uşor, rezistă la stres. Oamenii cu stimă de sine redusă sunt mai
anxioşi, sunt depresivi, pesimişti, înregistrează mai multe eşecuri, se
îmbolnăvesc mai uşor.
Figura 2. Cercul vicios
al stimei de sine reduse (după Brehm & Kassin)
Discrepanţele Eului
Stima de sine este definită prin raportarea Eului real la cel ideal. Între cele două faţete pot exista diferenţe de diferite mărimi.

Figura 3. Cauzele şi efectele conştiinţei de sine (după Brehm & Kassin)
Teoria discrepantelor
susţine că accentuarea diferenţelor între Eul actual cel ideal are ca efect
diminuarea stimei de sine şi poate duce la tulburări afective. Discrepanţele
mari între Eul actual şi cel ideal se asociază cu sentimentul de dezamăgire şi
cu depresia, se asociază cu disconfortul emoţional. Pe de altă parte, stările
emoţionale negative accentuează discrepanţele.
Discrepanţele dintre Eul real şi
ceea ce ar trebui să fie în viziunea subiectului sunt legate de sentimentul de
vină, ruşine şi anxietate. Efectele emoţionale depind de mărimea discrepanţelor
şi de gradul de conştientizare, aşa cum se vede în figura 3. Conştiinţa de
sine îi face pe oameni să acţioneze pentru diminuarea discrepanţelor dintre Eul
real şi cel ideal. Acest lucru se poate realiza prin apropierea
comportamentului de standardele personale sau sociale ori prin renunţare la
autoanaliză.
Surse: www.xname.ro
http://facultate.regielive.ro
Realizat de:
Moisa Andreea-Alexandra,Sarbu Ionut si Barbu Maria-Magdalena


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu